מאמרים אקדמיים בנושא ספרות ילדים

ספרות ילדים היא תחום עשיר ומתפתח שנדמה שהיה קיים תמיד. למעשה, ספרות שמכוונת לילדים הופיעה במאה ה-18 והתרחבה במיוחד במאה ה-20, עם התרחבות מערכת החינוך לילדים והפתחות מעמד הילד שממנו נובעות זכויות. המחקר בנושא ספרות ילדים התפתח בשנות ה-70 של המאה הקודמת. הוא עוסק במגוון פנים של ספרות, כמו דיון בהגדרה של ספרות ילדים, חקירה ביקורתית של מספרים בספרות ילדים ובחינה של כלים ומאפיינים של ספרות ילדים.

בקרב חוקרים, לא קיימת הסכמה על המאפיינים של ספרות ילדים. עם זאת, באופן כללי ספרות זו תתאפיין בשפה פשוטה, נראטיבים בעלי אלמנטים קבועים ומעט דמויות. הסיפורים הם בדרך כלל ישירים ולרוב בעלי מסר חינוכי ודידקטי. בשל כך, ספרות ילדים היא ראי למאפייני תקופות היסטוריות, למאפייניהן הערכיים והחינוכיים.

כותבים עבודה שמתמקדת בספרות ילדים? הכנו עבורכם סקירה של מספר מאמרים שמציגים את התחום מזוויות שונות. הוספנו טיפים לאיתור מאמרים מחוץ למנועי חיפוש ואנחנו מקווים שהם יקלו עליכם בכתיבת העבודה.

ספרות ילדים ככלי לחינוך לערכים בישראל

ספרות ילדים היא אמצעי שעומד בפני הורים ומורים כחלק מחינוך לערכים ובשל כך היא משקפת את ההבדלים בתפיסות ערכיות בחלקים שונים של החברה הישראלית. מאמר זה מסכם עבודת תזה מחקרית עם שימוש בשיטות מחקר איכותניות וכמותיות. החוקר ערך ראיונות עם מורות לגיל הרך וניתח טקסטים כדי לזהות את הערכים שמופיעים בספרות ילדים בחינוך הממלכתי-דתי, חינוך דתי-יהודי וחינוך חרדי בישראל. הערך הדומיננטי שהופיע בכל מערכות החינוך הוא כבוד הדדי והערכה לאחר, קבלת השונה, סבלנות ופתיחות. עם זאת נמצאו הבדלים בערכים שמופיעים בספרות במערכות החינוך השונות. הראיונות מספקים מבט מעמיק על נקודת הראות של המורים.

רוזנטל, א. (2012). מחקר משווה של ערכים בספרות ילדים, ככלי לחינוך ערכי בגיל הרך, בחינוך הממלכתי-דתי, החרדי-עצמאי והיהודי-המתקדם. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.

מיטילריזם ובניית זהות בספרות הילדים טרם קום המדינה

ספרות ילדים בתקופה שלפני קום המדינה עסקה במיטילריזם ובניית זהות. מניתוח של ספרות ילדים ניתן ללמוד על אינדוקרינציה בתקופה שלפני הקמת מדינת ישראל. בשנים אלו עסקה החברה הישראלית בבניית אומה, בהבניית זהות ובהקמת ישוב יהודי. החוקרת יעל דר בחנה את ספרות הילדים מהתקופה וזיהתה את הנראטיבים העיקריים כמו עיסוק בשואת העם היהודי וקידום הפרוייקט הציוני. באמצעות ניתוח יצירות כמו "חסמבה" ופרסומים בעיתון "דבר לילדים" היא מציגה תפיסות מיליטריסטיות שטישטשו את הגבולות בין ילדים למבוגרים ובין חוויות ילדות לצבא ולגיוס. היא מזהה גם את השינוי בנראטיב עם הקמת מדינת ישראל, כאשר מוסדות המדינה בנו מחדש את החלוקה הדורית ומסרים לילדים חזרו לספירות אופינייות יותר, כמו סביבת הבית ובית הספר ותנועות נוער.

Darr, Yael (2012). Nation building and war narratives for children: war and militarism in Hebrew 1940s and 1950s children’s literature. Paedagogica Historica, 48(4), 601–613. doi:10.1080/00309230.2011.633921

 

 

האם הארי פוטר שינה את הגישות של ילדים לקריאת ספרים?

סדרת הספרים "הארי פוטר" נחלה הצלחה יוצאת דופן ועודה מופיעה בקביעות ברשימת רבי המכר בעולם. האם קריאת ספרי "הארי פוטר" שינתה את הגישה של ילדים כלפי קריאת ספרים בכלל? במאמר זה, נערכו ראיונות עם מספר מצומצם של ילדים כדי לבחון את השינוי שחל בגישתם ובמוטיבציה שלהם לקריאת ספרים באופן כללי. מניתוח הראיונות, החוקרים מסיקים שקריאת סדרת ספרי הארי פוטר השפיעה באופן חיובי על הרגלי הקריאה שלהם ועודדה קריאת ספרים נוספים. החוקרים דנים בתוצאות גם בהקשר של מגדר.

Dempster, S., Oliver, A., Sunderland, J., & Thistlethwaite, J. (2016). What has Harry Potter done for me? Children’s reflections on their ‘Potter experience’. Children's Literature in Education, 47(3), 267-282.

חיות מדברות בספרי ילדים בתקופה הויקטוראינית

חיות מדברות הופיעו בספרי ילדים החל מתחילת פריחתו של הז'אנר במאה ה-18. במאמר הבא, החוקרת דנה בתפקיד של חיות מדברות בספרות ילדים מהתקופה הויקטוריאנית. באמצעות ניתוח יצירות קלאסיות כמו "ספר הג'ונגל", היא מוצאת שחיות מדברות מסייעות להעברת מסרים דידקטיים באופן ישיר ובאופן עקיף. בספרות זו, לרוב החיה מייצגת את עולם הטבע הפראי. היא משמשת להעברת מסרים מורכבים אודות האדם, הטבע ומערכת הכוח וההירכיה בניהם, היררכיה בה הטבע מוצב תחת האדם. לעתים קרובות, הילדים עצמם נתפסים כקרובים יותר לטבע ולכן בונים הזדהות עם החיה בסיפור לחיות. באותו באופן ילד מוצב היררכית תחת האדם הבוגר.

Cosslett, Tess (2002). Child's place in nature: Talking animals in Victorian children's fiction. Nineteenth-Century Contexts, 23(4), 475–495.

צריכים מאמרים נוספים?

איתור מאמרים לרוב מתחיל במאגרי מידע למאמרים אקדמיים, כמו חיפוש בגוגל סקולר. אם טרם בחרתם נושא לעבודה או אם תרצו לזרז את חיפוש המאמרים, מומלץ לחפש עבודות קודמות של סטודנטים: באתר סמינריון Seminarion.co.il אפשר למצוא עבודות סמינריוניות בנושא ספרות ילדים. בחרו את העבודות שקרובות לנושא אותו תרצו לחקור והעזרו ברשימת המקורות בשביל להגיע למאמרים נוספים. על אותו עיקרון אפשר להיעזר ברשימות ביבליוגרפיות של מאמרים אקדמיים.

מתקשים להתמודד עם עומס הקריאה?

מומלץ מאד להתחיל את העבודה עם מאמרים שכבר יש להם סיכומים בעברית, במיוחד כאשר מדובר במאמרים באנגלית – סיכומים יכולים להקל מאד על העבודה. באתר סיכומים sicumim.co.il תוכלו למצוא סיכומי מאמרים בנושא ספרי ילדים. כל הסיכומים באתר בעברית. אם יש לכם מאמר שנחוץ לכם ולא מצאתם לו סיכום ברשת – פשוט שלחו לנו את המאמר/ים (והנחיות לסיכום אם יש) במייל summaries@textify.co.il או כאן בטופס ונחזור אליכם במהירות עם הצעת מחיר לסיכום.




    [useyourdrive useyourdrive-304 shortcode:W3VzZXlvdXJkcml2ZSBjbGFzcz0iY2Y3X3VwbG9hZF9ib3giIG1vZGU9InVwbG9hZCIgdXBsb2FkPSIxIiB1cGxvYWRyb2xlPSJhbGwiIHZpZXdyb2xlPSJhbGwiIHVwbG9hZF9hdXRvX3N0YXJ0PSIxIiB1c2VyZm9sZGVycz0iYXV0byIgdmlld3VzZXJmb2xkZXJzcm9sZT0ibm9uZSJd]

    אולי תאהב/י גם